Přesunout vlákno do jiné kategorie

 Chystáte se přesunout vlákno z kategorie Hlavní diskuze do zvolené kategorie.


2.04.2013 (15:18:46)
Peťan (web) :
Má tu někdo zkušenosti s motory s frekvenčními měniči? Od kolika do kolika Hz můžu běžně regulovat malej (do 1kW) asynchronní motor. Spodek bych viděl takovejch 20Hz. Ale co vrch? Jak se bude chovat motor při nějakejch 200-300Hz? Je potřeba při takovejch otáčkách třeba nucený chlazení (místo původního větráku)?
2.04.2013 (15:54:59)
richard:
Dolů můžeš jít i na 10Hz, nahoru nevím, asi to chce vyzkoušet kde se ještě drží a kdy už chytne skluz. Záleží taky kolika pólový motor to je, u nějakého dvoupólového bych asi 300Hz nezkoušel**02
Ještě motory určené pro měnič mívají vevtnitř termistor, který je hlídá proti přehřátí.
2.04.2013 (16:34:59)
SubR obalka :
nemělo by se přehřátí hlídat spíš při nízkých frekvencích kdy bude větší proud vinutím a menší proud vzduchu od větráčku? **13
2.04.2013 (16:38:43)
aybac:
Každej 3f motorměnič kterej funguje správně ti zreguluje motor od 0 do 50 Hz, bez jakýchkoliv problémů nebo přetěžování/přesycování (od toho ten měnič je...). Většina umožňuje jít až do 100 Hz přičemž se motor odbuzuje (klesá mu max. moment), ale nevadí mu to, jen se rychleji opotřebovávají ložiska.
2.04.2013 (16:39:35)
aybac:
BTW jestli si chceš dělat ten měnič doma, tak na to zapomeň.
2.04.2013 (16:43:59)
Peťan (web) :
Motor je 4 pólovej (750ot/min). U nízkejch otáček je chlazení víceméně jasný. Jde o to, jakou účinnost má ventilátor třeba při 5násobnejch otáčkách.
2.04.2013 (16:48:29)
Peťan (web) :
> aybac: No, většinou jsem u měničů viděl max. frekveci okolo 400Hz. Pod nějakejch 15 Hz bych u zatíženýcho motoru bez externího chlazení nechodil. Mě jde spíš o to, že tu mám motor s převodovkou (10ot/min - zatížení motoru teda minimální) a já bych na hřídeli viděl radši 4x větší otáčky než jsou teď. Jde o to, jak se na to bude tvářit motor. Nerad bych, aby se rotor rozskočil :D
2.04.2013 (16:52:10)
aybac:
Jo, je to možný že některý dávají víc, ale to už bych nepoužíval... Jako motor se nerozskočí, ale za chvíli se ti asi zadřou ložiska
2.04.2013 (16:53:10)
aybac:
+ jak říká Richard, u vícepólových motorů by se to asi ještě tolerovat dalo...
2.04.2013 (19:32:39)
Dreit obalka (web) :
300W motor jsme ve škole na stole roztočili na 120Hz a bez problémů to zvládal, zpomalení na nulu asi za čtvrt sekundy dokázal taky (opravdu jsem čuměl) **01 Akorát jsem se docela bál aby se nějak neroztrhnul nebo podobně - při 50Hz lopatky jen vířily vzduch, při 120Hz odfukovaly papíry na dva metry daleko **02
2.04.2013 (19:49:55)
Peťan (web) :
Já jsem zkoušel 50Hz motor roztočit přes 200Hz a taky se točil. Bylo to teda spíš už jak nějaký CNCčko na max. otáčky, ale točil se.

Je ale rozdíl mezi testem na pár minut a třeba osmihodinovou šichtou. Kdo ví, co to dlouhodobě udělá se statorem (přehřátý vinutí), statorem (poškozená klec) a ložiskama (zadřený ložiska). Samozřejmě při několikanásobnejch otáčkách malý nevyvážení rotoru asi taky dělá sví. Asi schrastím jinej motor :)
2.04.2013 (20:32:31)
RayeR (web) :
>richard
u asynchronaku mas vzdycky nakej skluz..

Jinak ty menice PWMkou ridi i napeti, tak ze pri nizsich f kdy je XL mensi uberou, naopak pri vyssich otackach by bylo treba pridat, aby neklesal moment. Ale dlouhodobe bych raci motor nepretacel - vetsi ztraty v zeleze a hlavne zatez na loziska a maly nevyvazeni kery driv nevadilo to muze rychle odrasit...
2.04.2013 (21:44:18)
Wehrner:
U všech dnešních moderních motorů se počítá s frekvenčním řízením, tudíž větší výrobci uvádějí v katalogu vždy parametr "max. přípustné otáčky" a "max. frekvence". U otáček to u menších motorů (tj tak do 2 kW) často bývá i dvojnásobek otáček jmenovitých, takže o mechanickou pevnost, nebo ložiska se netřeba obávat. Jenom je potřeba ohlídat případné mechanické rezonance a vibrace. S tímto aspektem se u dnešních měničů taktéž počítá takže mají impementovány funkci, pomocí které se nepříznivé otáčky dají programově poměrně snadno "překlenout".
U větších motorů je to ovšem jinak a max. otáčky již nedosahují takových hodnot jako u motorů menších - důvodem je již zmiňovaná mechanická únosnost rotoru vůči odstředivým silám a vyšší afinita k tzv. kritickým frekvencím.
Pak co se týče samotného provozu tak většina měničů disponuje různými speciální momentovými charakteristikami a rozběhovými/doběhovými rampami na konkrétní specifický druh provozu - ventilátory, čerpadla, stroje atd.
Problematika je tak rozsálhá, že je to nad rámec této diskuze. Slušný měnič má dnes manuál i o 100 stranách... V každém případě je nutné jako všude jinde používat selský rozum, takže pokud někdo chce provoz na malé otáčky, s největším momentovým zatížením, častým bržděním, či zmeně směru otáčení musí zajistit separátní nucené chlazení, dále mít zajištěnu teplotní ochranu motoru atd atd.
2.04.2013 (22:14:01)
aybac:
Se statorem a rotorem to neudělá nic, pokud ho budeš zatěžovat tolikrát menším momentem kolikrát mu zvýšíš otáčky. Jediné s čím může být problém jsou ty ložiska a mechanická pevnost.


Přezdívka:*
Heslo:*
Kam:

Zde lze přesunout vlákno do jiné kategorie. Tuto operaci může udělat pouze admin.
Seznam uživatelů
Zpět na knihu