Ahoj,
Koupil jsem soustruh a přemýšlím o dodělání brzdy pomocí pouštění DC proudu do statoru během doběhu. Včera jsem měl motor venku, tak jsem to zkoušel a zjistil jsem jednu divnou věc - proud jsem tam pouštěl zdrojem s proudovou ochranou, napětí jsem měl tak vysoko, že to bylo na hraně - a při roztočení motoru vrtačkou to tu ochranu zdroje vyhodilo... To by nemělo mít vliv, ne? BTW motor je zapojen do hvězdy. Jde mi o to, jak potom nadimenzovat zdroj, který to bude brzdit z pracovních otáček....
+ další dotaz - motor má 3 kW, to je proud na fázi cca 4,4A. Můžu si dovolit přepínat směr otáčení pomocí vícepolového přepínacího rele na proud 6A? Přepínání by bylo v bezproudým stavu spouštěl bych to stejně stykačem.
26.01.2018 (11:18:37)
# IP X
Arambajk:
Schválně jsem si to tu zkusil, než budu něco psát. Když to používáš na brzdění tak proud odpovídá podle DC odporu vinutí, ale když to připneš zastavený a roztočíš, tak s proudem lomcuje zřejmě zmagnetovaný rotor. Další varianta je brzdit definovaně krátkym reverzováním.
Proud v brzdě typicky není větší než při rozběhu.
27.01.2018 (12:45:02)
# IP X
Dr. Doktor:
Ano, v rotoru zlomek sekundy po odpojení motoru od sítě zůstává indukce od předchozího nabuzení, ale indukce neklesne k nule, zůstává remanence. To způsobí indukování napětí do statoru a tím ovlivnění proudu zdroje. Pokud bys brzdil normálně obyčejným zdrojem trafo-grec-elyt, tak ten si rozhodně stěžovat nebude. Brzdění reverzací samozřejmě funguje taky, ale namáhá vinutí rotoru a statoru tepelně víc, než brzdění DC proudem.