Diskuze - danyk.cz

Vlákno z kategorie: Hlavní diskuze
Celkem 19 odpovědí.


18.09.2018 (23:16:58) K # IP X
RBMK obalka (web) :
Mám dotaz, existuje nějaké ověřené schéma "4 kvadrantového" 1000W DC-DC měniče? Mám baterii 36V a DC motor. Potřebuju: 1) cpát vyšší napětí baterie na nižší napětí motoru - točit motorem od 0 do 100%. 2) Cpát nižší napětí baterie do vyššího napětí motoru - točit nad jmenovité otáčky při daném napětí baterie (100% - >100%). 3) cpát nižší napětí motoru proti napětí baterie - klasická rekuperace. 4) cpát vyšší napětí motoru proti nižšímu napětí baterie - 2. režim rekuperace. Baterie 36V cca 10-20Ah. Motor pro zjednodušení 36V 1000W s perm. magnety komutátorový. Zkoušel jsem ve falstadu dva polomosty s cívkou mezi nima a honil jsem výkon ve všech 4 režimech, ale třeba to jde víc jednoduše. A taky dotaz, čím řídit horní tranzistor polomostu při střídě 100% - furtzapnutej bez plovoucího zdroje nebo to jde obejít momentovým přepnutím můstku na dolní tranzistor? Proč ten motor neodbudit - protože má perm. magnety. Pár schémat jsem viděl, principielně zhruba vim, jak to funguje, v simulátoru mi to jelo, jen nemám žádné praktické zkušenosti a prosím o radu, jaký tam vrazit gatedriver, jak dimenzovat mosfety, a jak spočítat tu cívku. Budu to krmit Atmegou 328 s zde nepopulárním FW **16 kde mám na pinech D5 a D6 62,5kHz PWM. Předpokládám, že využiju jen jeden PWM pin, který budu nějak přepínat na určitý spínač mostů, zbytek bude sepnutý/vypnutý napevno - asynchronní provoz, nebo můžu jeden spínač spínat a druhý invertovaně vypínat, tak asi získám synchronní provoz a nebudu pálit výkon na body diodě. Schéma tu : http://tinyurl.com/y8bd4t9y
18.09.2018 (23:35:01)  # IP X
RBMK obalka (web) :
A pak chci k tomuhle přilepit "hloupý" komutační obvod pro BLDC motor s HALL senzory. Jeho úkolem by bylo jen přepínat fáze, na nějaké sinusové řízení si netroufám a ani bych to atmegou neukočíroval. Případně bych to absolutně oddělil od výše zmíněného DC-DC měniče a řídil to druhou atmegou, tak bych už asi sinusové řízení zvládnul pomocí PWM pin 5,6. Víc mě ale zajímá, jestli to jde uřídit i se zpětnou vazbou z fází, když ty hally chcípnou, někde jsem viděl schéma, ale moc tomu nevěřim. Volbou dvou oddělených jednotek DC-DC a komutace sice použiju víc součástek, ale oddělené obvody jsou jednodušší a s mými tragickými prog. schopnostmi mám větší šanci to uřídit odděleně. Proč to všechno? protože řídící jednotky na elektrokola 1) nemají zvyšovač napětí pro zvýšení otáček (a svorkového napětí) nad možnosti napětí baterie, v mezích max. proudu, který se vzrůstajícími otáčkami klesá právě díky napětí na svorkách motoru, které jde tímto "přetlačit". 2) spínací frekvence PWM a zvyšování-snižování napětí nepůjde přes cívky motoru, takže se na nich sníží ztráty, rušení a namáhání izolace (hádám). 3) většina jednotek neumí rekuperaci. Většina jednotek nereguluje proudově. Většina jednotek má debilní nebo žádné možnosti programování. 4) chci využít stávající ovládací prvky nebo si udělat podle sebe - akcelerátor, tlačítka, displej. 5) chci libovolně měnit úroveň ochrany proti vybití baterky. 6) regulátory při vybití baterky neubírají výkon, aby udržely napětí, ale vypnou a trhni si, musim hrabat na hlavní vypínač a resetnout to, aby to zas jelo.
19.09.2018 (00:06:38)  # IP X
VroutekB:
Až dodělám své stávající otevřené projekty, tak ti ten čtyřkvadrant klidně udělám na míru ;)
Nebo pokud to spěchá, tak zkus poptat třeba u Arambajka.
19.09.2018 (00:48:40)  # IP X
VroutekB:
PS: Elektrickou část motoru nelze nasimulovat pouhou indukčností. Podstatný je i odpor vinutí a protiindukované napětí.
19.09.2018 (00:50:57)  # IP X
RBMK obalka (web) :
Moc si vážím tvojí nabídky, pak se domluvíme. Chci si co nejvíc navrhnout sám, v rámci možností. začal jsem objednávkou 50A hall senzorů z ebay. Jinak ten falstad je pro bastliče jako já fakt mocný nástroj. Přidal jsem kapacitu simulující setrvačnost a ručně jsem "roztočil" motor, přetočil nad možnosti baterie, a poté rekuperoval zpátky. Jen je potřeba "diodový" mosfet vypnout a jet přes body diodu, jinak se to občas hryzne. http://tinyurl.com/yayd9lg5 vylepšené schéma. Teď sehnat gatedrivery a =>100V mosfety. A jako na potvoru se nikde neválí zdechlá plazma... Ještě jsem zkusil simulovat použití obyč gatedriverů s bootstap obvodem a mělo by to jet, střed mostu k zemi dostanu vždycky. A je možný ještě jeden režim, řízeně zkratovat motor, což může posloužit jako dynamická brzda velké síly nebo když už do baterie tlačit nemůžu pro vysoké napětí nebo bych překročil max proud dobíjení. Pořídit zachytávací patky momentu bude nutné, jinak ten motor z rámu vykroutim, na elektrokolo fórech jsou hororvé příběhy...
19.09.2018 (01:19:51)  # IP X
RBMK obalka (web) :
Ta indukčnost není motor, je to cívka pro měnič. Motor by tam byl, kdybych chtěl reverzovat a oba můstky by byly připojeny na baterii. Já ale reverzaci nechci, protože elektronická komutace BLDC to umí taky a raději využiju moznosti libovolného směrování výkonu toho mého zapojení. Motor je ta "žárovka" a kondenzátor 10mF "setrvačnost". Díky tomuto zapojení můžu z libovolného napětí baterie a jiného napětí motoru přenášet výkon tam a zpátky nebo do zkratu podle potřeby naprosto libovolně, jen přepínáním a spínáním mosfetů PWMkou. Když nesepnu oba tranzistory polomostu najednou, tak se to zdá i relativně blbuvzdorný. Např. motor převoltovaný - horní mosfet u baterky zap, dolní vyp, horní mosfet u motoru se střídá s dolním nebo spíná jen dolní dle PWM, tím to jede jako step-up a natlačí z 36V baterie v simulaci i 100V do motoru - to by jelo tak 80km/h z 36V baterie. Normální provoz - horní u motoru ZAP, dolní VYP, most u baterky dle PWM jede jako snižující měnič. Rekuperace normál - horní u motoru ZAP, Dolní VYP, u baterky dle PWM, když je střída delší na straně spodního mosfetu, tak tlačím výkon/prud z motoru do baterky. a když je napětí motoru větší, než baterky a nechci si rozbít hubu, tak horní u baterky ZAP, dolní VYP, a u motoru dle PWM snižující měnič regulující proud z motoru s větším napětím do baterky. Poslední režim brzdy, kdy u baterky dolní ZAP, horní VYP, a PWM regulovat polomost u motoru skrz cívku jakoby řízeným zkratem motoru. To by bylo 5 režimů, 5 kvadrantový měnič, dafuq? **16 Nejde najít na internetu, tak jsem to asi vynalezl **07 Šestý režim by byl řízený zkrat baterie, no pro Ni-Cd by se asi využilo... jako fakt to chci postavit, protože když to neskončí jako Černobyl, tak to rozšlape na placku všechny ty šmejdské elektrokolo kontroléry, už jen proto, že když napětí indukované v motoru dosáhne k napětí baterie, tak nikdo neumí natlačit další výkon do motoru a musejí dávat baterie 48V, 72V, .100V a pak hádám, účinnost při nízkých rychlostech jde do hajzlu, ampéry tečou jak blázen a motor topí a topí, až je z toho Černobyl.
19.09.2018 (01:28:54)  # IP X
RBMK obalka (web) :
Já bych snížil napětí už před komutačním obvodem tímhle DC-DC měničem a nemusel bych na motoru spínat nesmysly, jen bych přepínal fáze s maximální střídou pro naprosto úžasný, maximální možný točivý moment. a to je pro 120kg buřta s elektrokolem před výjezdem na např. Ještěd nebo Plešivec s 36V 500W křápským motem v náboji naprosto nejdůležitější. a při cestě do práce se hodí převoltování motoru, místo 30 valit 50km/h a nezdržovat provoz, i navzdory nesmyslným byrokratickým omezením.
19.09.2018 (01:43:14)  # IP X
VroutekB:
Ta celá záležitost, kterou vymýšlíš, je poměrně nesmysl. Jediné, co potřebuješ je 3f můstek pro BLDC motor. Ten chodí taky ve všech "4 kvadratech". Nic dalšího tam nepotřebuješ.
Točivý moment je úměrný proudu a ten si zareguluješ přímo na tom 3f můstku.
19.09.2018 (01:51:05)  # IP X
RBMK obalka (web) :
Dokážu klasickým 3f můstkem do motoru dostat výkon i v otáčkách, kde je indukované napětí motoru stejné nebo větší, než napětí baterky?
19.09.2018 (07:51:05)  # IP X
Arambajk:
Chce to synchronní boost měnič s tlumivkou a za tím 3f můstek pro motor. Vpodstatě 4 polomosty ze shodných tranzistorů, jeden přes tlumivku k baterkám a zbylé na fáze motoru. Chtěl jsem přesně tohle stavět nedávno do závodní motorky, kde maj předepsaný max napětí baterek, ale na letošek nebyl čas na vývoj, snad bude na příští rok, pokud se to nějakému studentovi bude chtít stavět.

Protože je to střídavý motor, nepotřebuješ trvalé sepnutí, stačí boostrap. možná u boost měniče by se dalo uvažovat, ale tam se prostě dá maličký DC/DC měnič hotová krabička.

Pokud z toho uděláš DC motor, je to nuda a nevyužiješ plný výkon motoru. Pak by stačil buck-boost měnič, v tomhle případě asi lépe variantu s tlumivkou na vstupu od baterek a za tím polomost do meziobvodu s kapacitou a další polomost směrem k motoru (který je taky indukčnost).
19.09.2018 (07:59:44)  # IP X
Arambajk:
Jinak to schema co tu máš je přesně ten buck-boost měnič, který tu mám na solárech. Řídí se to tak, že máš vždy jeden horní trvale sepnutý a druhým polostem řídíš. Nicméně u motoru se dá využít jeho indukčnosti k vyhlazení proudu a tlumivku vystrčit ven směrem k akumulátorům, aby vyhladila odebíraný proud. A ano, režim zkratování baterek to taky umí, už jsem párkrát viděl v reálu :)
19.09.2018 (12:07:30)  # IP X
VroutekB:
Chujte s boost měničem do faka. Boha, neříkej mě Arambajku, že ani ty neznáš odbuzování střídavejch strojů?

Nepotřebuješ nic víc, než baterky a trojfázovej střídač. Zbytek je jen řízení. A ano, motor jde roztočit i na větší otáčky než na kolik stačí napětí baterek.
19.09.2018 (12:08:34)  # IP X
VroutekB:
PS: A pokud je celej problém v tom, že máš motor na 150 voltů a chceš ho točit z 24V baterky, tak je to špatně už od začátku.
19.09.2018 (13:06:54)  # IP X
Arambajk:
Z toho co píše to chápu tak, že chce udělat přesně to, co jsem chtěl na tý motorce, posunout koleno momentovky do vyšších otáček, aby byl k dispozici plný moment přes větší rozsah.

Protože odbuzování umí i ty hloupý regulátory na kolo.
19.09.2018 (13:13:04)  # IP X
VroutekB:
Tím si teda úplně nejsem jistej, zda to umí, ale nevím, nikdy jsem to nezkoumal.
Koleno momentovky sice posuneš, ale není opět v prvé řadě lepší a správnější, koupit motor se správnou momentovou charkou, místo mrhání energie v boost měniči a snižování účinnosti celého pohonu?
19.09.2018 (13:27:01)  # IP X
Arambajk:
Jo, tohle byl případ, kdy maj v soutěži všechny týmy dodaný stejný motor a stejný limit napětí baterky.

Měniče na kolo nám ukazoval třebas Silixcon, chlubí se všelijakými parametry, co se týče řízení ale je otázka, jestli to jen není složité pojmenování něčeho primitivního, zejména jejich "zero-RPM sensorless control"
19.09.2018 (14:12:17)  # IP X
Arambajk:
Abychom tedy doplnili znalosti, ano, 3f střídačem lze řídit motor v oblasti odbuzování, tedy kde indukované napětí je vyšší než odpovídající napětí baterie. Lze si to představit podobně jako u komutátorovýho motoru s permanentními magnety, kdy jediná možnost, jak zvýšit otáčky za cenu snížení momentu, tedy odbudit, je pootočit uhlíkama proti směru otáčení, donutit "komutovat v předstihu". Dělaly se takový modelářský motorky, kde si člověk ručně takhle volil charakteristiku.

V případě PMSM to ale znamená nutnost znát polohu rotoru, abychom dokázali spínat měnič tak, aby laicky řečeno "tlačil rotor před sebou, jakoby odpuzoval polem magnety rotoru, tedy "odbuzoval".

V oblasti odbuzování se motor řídí na konstantní výkon. moment motoru tedy klesá, protože platí P = M*omega, (omega rozměrově jako otáčky v rad/s)
19.09.2018 (14:19:44)  # IP X
Arambajk:
Ještě nějakou křivku, https://etn-demeter.eu/wp-content/uploads/2016/09/Amit-... base speed jsou tady ty otáčky, při kterých naměříš jmenovité indukované napětí. Jinak trakční motory se obvykle řídí v širokém rozsahu právě odbuzováním, naopak regulací napětí, tedy na konstantní proud (moment) se řídí jen při rozjezdu.
19.09.2018 (16:32:10)  # IP X
RBMK obalka (web) :
Zamyslel jsem se nad tím a to odbuzení jsem pochopil. Takže vlastně všechno udělá 3F měnič motoru, pokud ho dokážu správně řídit. Jen můžu zaručit, že žádná jednotka na trhu, ani magic, ani čína, neumí odbuzování. Roztočí se to na 30km/h, kde se napětí vyrovnají a dál ani prd.
19.09.2018 (18:43:26)  # IP X
VroutekB:
Tak takhle vym*daná pravidla nemá ani Formula Student Electric. A to že tam je taky pěkná snůžka, jak v žumpě.
Přezdívka:
Heslo:
Text: